Aan de slag met Zorgkwestie

Ons vertrekpunt

Iedere samenwerking begint met een gesprek. Het liefst op de locatie waar het om gaat. En met de mensen die het aangaat. Is het zinvol om een voorstelling te hebben van jullie werkplek, dan lopen we mee. We voegen in en hebben eerst de focus op commitment, op een gezamenlijke inzet, waarbij helder wordt welke spreekwoordelijke neus welke kant op staat en wat de stip op de horizon moet zijn.

Je kan ons altijd bellen of mailen om eens een afspraak te maken. Een eerste kennismakingsgesprek is uiteraard gratis. Zien we daarna wel weer verder. Wij zijn niet op zoek naar zoveel mogelijk werk. Wel naar vragen waarin we het verschil kunnen maken.

Over01
Kwestie 02
Kwestie 03

Onze aanpak
Als het niet helemaal gaat zoals het moet of als je vastloopt in je werk om welke reden dan ook, dan kom je niet vooruit. Of niet snel genoeg, of niet in de juiste richting. Het is net als fietsen. Als je platte banden hebt of vierkante wielen dan kom je er niet, of niet heel ver. En met wind tegen of tegen de bult op, kost het veel kracht. Al heb je geen invloed op de windrichting, je hebt wel invloed op de staat van je fiets, de route die je kiest en de manier waarop je fietst.

Deze metafoor typeert onze werkwijze. We hebben oog voor de fiets, de route en de omstandigheden. We schrappen wat remt en doen wat werkt. Daarvoor zetten we in wat we in huis hebben: didactische kennis door jarenlange ervaring in het (hoger) onderwijs, mensenkennis uit jarenlange ervaring in de forensische en geestelijke gezondheidszorg en door vele opleidingen, trainingen en cursussen die we in de loop der jaren hebben gevolgd. Maar ook een flinke dosis kennis en ervaring in dynamieken tussen mensen door ons werk op het gebied van mediation, conflictbegeleiding en teamontwikkeling.

Ons uitgangspunt 
Wij komen niet vertellen hoe het zit of hoe het beter kan. Dat weten de mensen met en voor wie we werken vaak heel goed. Door goede vragen te stellen zetten we mensen graag aan zelf die antwoorden te vinden. We geloven in de vindingrijkheid van deelnemers en nemen hen bijvoorbeeld via praktijkgerichte, afwisselende programma’s en goede gesprekken mee naar een eindresultaat waarbinnen eenieder beter tot zijn recht kan komen, zonder het verleden of al aanwezige kennis te negeren. We staan stil bij de lessen die we kunnen leren uit het verleden.

Als het om scholing gaat moet leren aansluiten bij het niveau, de leerstijl en de behoeften van deelnemers. Maar het moet vooral ook inspirerend zijn en motiveren tot verbeteren. Met plezier leren geeft energie en schept vertrouwen. En dat motiveert tot verandering. Verandering krijgt pas kans als het doel helder is en als het de praktijk verbetert.

Bij ons geen

• Theorieën waar niemand energie van krijgt
• Kant en klare oplossingen
• Ellenlange, saaie powerpointpresentaties
• Dikke rapporten waar je amper doorheen komt
• Gladde, overtuigende speeches
• Onnodig lange bemoeienis

Maar wel

• Praktische inzichten die direct toepasbaar zijn
• Een vergroot inzicht in je eigen patronen
• Veel aandacht voor borging
• Plezier terwijl je leert of verder komt
• Positief verrast worden met je eigen ideeën
• Zo kort mogelijke en efficiënte betrokkenheid